جان بخشی به مزارع کشاورزی کرمانشاه با آبیاری نوین

مجهز کردن مزرعه کشاورزی به سیستم آبیاری تیپ در قالب طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور

جان بخشی به مزارع کشاورزی کرمانشاه با آبیاری نوین

 اینجا خشکسالی هست. دمای هوابه بالای 50درجه رسیده. فاصله کرمانشاه تا سر پل ذهاب حدود 3 ساعت است. دوطرف جاده مزارع زیادی با تجهیزات آبیاری تحت فشار و آبیاری به شیوه بارانی به چشم میخورد. در15 کیلومتری سرپل ذهاب در نزدیکی نقاط صفر مرزی، آقای عباسی کشاورز میانسال و صاحب 40 هکتار زمین کشاورزی گندم و صیفی جات همراه کارگران مرد و زن و کوچک و بزرگ زیر آفتاب طاقت فرسا گوجه فرنگی ها را از بوته جدا میکنند و داخل جعبه میچینند و به بازار میفرستند. او در قالب طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور مزرعه اش را به سیستم آبیاری تیپ مجهز و امسال با بکار گرفتن 200کارگر ۱۰۰ تن در هکتار بیشتر از سال قبل گوجه فرنگی تولید و برداشت کرده و توانسته با قیمت هر کیلوگرم 1000 تا 1800تومان بفروشد. بخشی از محصولاتش در بازار داخلی به فروش میرسد و بخشی دیگر در بازارچه های مرزی با عراق برای صادرات عرضه می شود.

او اظهار میدارد دستمزد کارگران گران است و برای یک کارگر از صبح تا ساعت 12 ظهر روزانه 60 هزار تومان دستمزد پرداخت میکند. آقای عباسی کشاورز کرد می گوید: با بالا رفتن عملکرد تولید گوجه فرنگی در مزارع این شهرستان، نیاز مبرمی به توسعه صنایع فرآوری دارند. همچنین کشاورزان مزارع دیگر هم از انجام آبیاری مزارعشان با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار و تاثیر آن بر صرفه جویی آب و افزایش عملکرد تولیدشان راضی هستند.

برای افزایش 40 درصدی راندمان آبیاری و عملکرد تولید محصولات، طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور به گفته مجری آن باید در 6 استان از جمله استان کرمانشاه اجرا شود. آنچه وزارت جهاد کشاورزی را برای به پایان رساندن طرح و جلوگیری از هدر رفتن آب در استان های هدف مصمم کرده خشکسالی و کم آبی در کشور است.

سید رحیم سجادی می گوید: تاکنون ۷۵ درصد این طرح در استان ها، پیشرفت فیزیکی داشته و ۵۲ هزار و ۷۸۰ هکتار آن در استان کرمانشاه در دست اقدام است که از این سطح ۲۳ هزار و ۳۰۳ هکتار در منطقه گرمسیری قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب ا اجرا می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه درباره تاثیر اجرای طرح سیستم های آبیاری نوین در این استان می گوید: سیستم بارانی ۶۵ درصد و سیستم تیپ ۸۵ درصد راندمان آبیاری را در اراضی کشاورزی افزایش داده است.

خسرو شهبازی می افزاید: بر اساس برآورد وزارت نیرو، سهم استان کرمانشاه از مهار آب ها ۶۴ هزار هکتار است که اعتبارش از محل صندوق توسع ملی تامین می شود.

وی ادامه می دهد: از ۵۲ هزار و ۷۸۰ هکتار اراضی که در آن سیستم آبیاری نوین در حال اجرا است، ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به بهره برداری رسیده و ۲۵ هزار هکتار نیز آماده بهره برداری می باشد و ۹ هزار هکتار هم پیش بینی شده که با سرمایه بخش خصوصی به سیستم آبیاری نوین مجهز شود.

1397-04-18 - 07:28:00